و جشنواره ۲۵ به پایان رسید

و جشنواره بیست و پنجم به پایان رسید


    
    
    
    و سرانجام بیست و پنجمین جشنواره فجر هم طی مراسمی، شب گذشته پایان یافت و همان طور که به احتمال زیاد در نشریات و دیگر خبرگزاری ها خواندید، با برندگان بخش های مختلف آشنا هستید...اما آنچه در جشنواره بیست و پنجم اتفاق افتاد که بازیگران سیمرغ بلورین در بخش های زن و مرد، هر دو از جوانان هنر کشور بودند نسبت به سال های گذشته ، بسیار شاخص به نظر می آمد...
    بهرام رادان برای دومین بار طی سه سال اخیر بود که جایزه سیمرغ بلورین را کسب کرد و از طرفی باران کوثری، دختر خانواده کوثری، بهترین بازیگر زن شد... باران کوثری کم کم جای پای خود را در سینما و تلویزیون سفت می کند، از دختر حاضر جواب و مذهبی سریال صاحب دلان، تا دختر شمال شهری فیلم «خون بازی» که اعتیاد او را تا مرز نابودی کشاند، وا دختر خونگرم و جنوبی فیلم‌ «روز سوم» ، سه چهره متفاوتی است که در شش ماه گذشته از او دیده ایم. همه این ها باعث می شود که با تضمین بگویم موفقیت او هیچ ارتباطی به حمایت های پدر و مادرش ندارد، اگر نسبت به این حرف ها شک دارید، کمی صبر کنید تا این فیلم به نمایش عموم در بیاید.
    به هر حال باران کوثری موفق شد در 21 سالگی به چنین جایزه با ارزشی برسد، هر چه باشد او فرزند رخشان بنی اعتماد و جهانگیر کوثری است و تجربیات زیادی از آنان کسب کرده است.
    این دو جوان که هستند و چه کارنامه ای در زندگی هنری شان دارند...
    
    
    
    باران کوثری، 21 ساله
    تاریخ تولد: تهران 1364
    تحصیلات: فارغ‌التحصیل رشته نماش از هنرستان سوره

    بازی در فیلم سینمایی ”بهترین بابای دنیا“ ساخته ”داریوش فرهنگ“ ؛ 1370
    بازی در فیلم سینمایی ”نرگس“ ساخته ”رخشان بنی‌اعتماد“؛ 1370
    بازی در فیلم سینمایی ”روسری آبی“ ساخته ”رخشان بنی‌اعتماد“ ؛ 1373
    بازی در فیلم سینمایی ”بانوی اردیبهشت“ ساخته ”رخشان بنی‌اعتماد“ ؛ 1376
    بازی در نمایش ”آن سوی آینه“ به کارگردانی ”آزیتا حاجیان“ ، تهران تئاترشهر ، تالار اصلی؛ 1376
    بازی در اپیزود سوم فیلم سینمایی ”داستانهای جزیره“ با نام”باران و بومی“ساخته”رخشان بنی‌اعتماد“؛ 1377
    بازی در فیلم سینمایی ”برگ برنده“ ساخته ”سیروس الوند“ ؛ 1377
    بازی در فیلم سینمایی ”زیر پوست شهر“ ساخته ”رخشان بنی‌اعتماد“ ؛ 1379
    بازی در فیلم مستند سینمایی ”روزگار ما“به کارگردانی ”(؟)“ : 1380
    بازی در فیلم سینمایی ”رقص در غبار“ ساخته ”اصغر فرهادی“ ؛ 1381
    بازی در فیلم سینمایی ”خوابگاه دختران“ساخته ”محمدحسین لطیفی“ ؛ 1383
    بازی در فیلم سینمایی ”گیلانه“ ساخته ”رخشان بنی‌اعتماد“؛ 1383
    بازی در فیلم سینمایی ”عصر جمعه“ ساخته ”مونا زندی حقیقی“؛ 1384
    بازی در فیلم سینمایی ”تقاطع“ ساخته ”ابوالحسن داودی“؛ 1384
    بازی در فیلم سینمایی ”سفر رویا“ساخته ”رخشان بنی‌اعتماد“ ؛ 1384
    بازی در نمایش ”در میان ابرها“ به کارگردانی و نوشته ”امیررضا کوهستانی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1384
    
    عضو هیأت داوران در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان ـ بخش مسابقه ؛سال(؟(
    
    
    
     بهرام رادان، 27 ساله
    تاریخ تولد: 1358
    مدرک تحصیلی: کارشناس مدیریت بازرگانی
    در سال 1378 در آموزشگاه هیوا فیلم بازیگری را آموخت.
    در اولین حضور سینمایی تنها به واسطه چهره اش شناخته شد: « شور عشق »
    اما فیلم به فیلم به دانش سینمایی خود افزود و توانست فوت و فن بازیگری را بیاموزد تا اینکه در چهارمین نقش آفرینی اش کاندید دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد در پنجمین جشن خانه سینما شد: « آواز قو »

    دو سال بعد در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول را تصاحب کرد: « شمعی در باد »
    شور عشق (نادر مقدس، 1378)
    آبی (حمید لبخنده، 1379)
    ساقی (محمدرضا اعلامی، 1379)
    آواز قو (سعید اسدی، 80-1379)
    طلوع تاریک (فیلم کوتاه، ابراهیم شیبانی، 1380)
    رز زرد (داریوش فرهنگ، 1381)
    عطش (محمدحسین فرح بخش، 1381)
    گاوخونی (بهروز افخمی، 1381)
    شمعی در باد (پوران درخشنده، 1382)
    ننه گیلانه (رخشان بنی اعتماد، 1382)
    سربازهای جمعه (مسعود کیمیایی، 1382)
    رستگاری در هشت و بیست دقیقه (سیروس الوند، 1383)
    ازدواج صورتی (منوچهر مصیری، 1383)
    گیلانه (رخشان بنی اعتماد، محسن عبدالوهاب، 1383)
    حکم (مسعود کیمیایی، 1383)
    تقاطع (ابوالحسن داودی، 1384)
    خون بازی (رخشان بنی اعتماد، محسن عبدالوهاب، 1383)
    سنتوری (داریوش مهرجویی، 1383)
    چهار انگشتی (سعید سهیلی، 1385)
    
    بنی اعتماد: سرپوش گذاشتن به معضلات اجتماعی، بحران زاست
    بد نیست بدانید مادر باران که امسال در بخش بین الملل به مقام اول دست یافت، می گوید:
    که در جامعه‌ای که با معضلات جدی روبه‌رو است، نمی‌توان با نگاه سیاست‌زده به معضلات اجتماعی سرپوش گذاشت تا این مشکلات به بحران تبدیل شود.
    ، وی که با فیلم "خون بازی" در جشنواره امسال فجر حضور دارد، افزود: سینما به طیف متنوع نیاز دارد اما نباید پا را از زمین بالا گذاشت و به آرمان‌های غیردسترس توجه و از مباحث پیرامونی غفلت کرد.
    "خون بازی" ساخته مشترک بنی اعتماد و محسن عبدالوهاب با مضمون اجتماعی به معضل اعتیاد پرداخته و با ساختاری متفاوت هشداری برای خانواده‌ها تلقی می‌شود.
    بنی‌اعتماد که در نشست پرسش و پاسخ این فیلم در سینمای رسانه‌های جمعی فجر سخن می‌گفت،افزود: می‌خواستم بااین فیلم به خانواده‌ها برای نفوذ اعتیاد و میل شدید به آن بویژه در نسل جوان هشدار جدی بدهم.
    وی به کارگردانی مشترک این اثر اشاره کرد و گفت: برایم کار مشترک مهم نیست بلکه آنچه اهمیت دارد محصول و نتیجه نهایی کار است.
    کارگردان فیلم خون بازی همچنین به مشکلاتی که برای حضور فیلم در بخش رقابتی فجر پیش آمد اشاره کرد و گفت: تولید این فیلم اواخر شهریور ماه امسال تمام شد و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به پیشنهاد خودشان حقوق رایت داخلی اثر را خریدند.

    پس از خریداری حقوق رایت فیلم ، تصمیم گرفتیم فیلم تا جشنواره فجر به هیچ عنوان اکران نشود و حتی فیلم خون بازی در جشن خانه سینما نیز شرکت نکرد اما زمانی که من خارج از کشور بودم دست اندرکاران سازمان فرهنگی شهرداری با وجود اصرار شدید من بر شرکت نکردن فیلم در جشنواره فجر فیلم آن را در بخش اصلی این جشنواره قرار دادند.
    تلقی دوستان سازمان فرهنگی شهرداری این بود که محدودیت و یکبار نمایش دادن فیلم برای نمایش آن در جشنواره فجر مشکلی بوجود نمی‌آورد اما فیلم خون بازی با وجود تایید هیات انتخاب، به دلیل آئین‌نامه از جشنواره فجر کنار گذاشته شد که در نهایت با رایزنی خانه سینما برای دفاع از حقوق سازندگان اثر، چند فیلم استثنا امسال پذیرفته شدند.
    "جهانگیر کوثری" تهیه‌کننده فیلم خون بازی نیز در نشست پرسش و پاسخ این فیلم، گفت: معضل بزرگی به نام اعتیاد در جامعه وجود دارد و دامنه‌اش خیلی وسیع است، این فیلم هشداری برای خانواده‌ها و دغدغه ما در مسایل اجتماعی است.
    وی توضیح داد: در همه آثارم به مسایل اجتماعی و مباحث مهم روز اهمیت داده‌ام و سینما باید به این مسایل بپردازد، زیرا معضلاتی نظیر اعتیاد نسل جوان کشور را در معرض تهدید جدی قرار داده است.
    "مسعود رایگان" نیز که در فیلم خون بازی نقش کوتاه و موثری ایفا کرده است، گفت: هیچ تصوری از طول و عرض نقش در فیلم ندارم، مهم این است که چه تاثیری در فیلم و فیلمنامه می‌توانم بگذارم.
    وی به نوع نقش خود در این فیلم اشاره کرد و یادآورشد: تلاش کردم بیشتر در درون نقش پدری مضمحل در فیلم خون بازی بروم و وضعیت رقت‌انگیز او را از زوایه دیگری به تصویر بکشم.
    "باران کوثری" بازیگر اصلی فیلم خون بازی هم گفت: برای نزدیک شدن به نقش دختری معتاد سه ماه تمرین و تحقیق کردم و از مشاوره پزشکی کمک گرفتم وی در پاسخ به این پرسش "که برای تبدیل نشدن نقش دختر معتاد در فیلم به تیپ، چه‌کردند؟"،افزود: شخصیت پردازی مناسب و فرار از کلیشه‌های رایج مانع از تبدیل شدن نقش به تیپ در فیلم خون بازی شده است.
    "محمود کلاری" فیلمبردار فیلم خون بازی در توضیح خاکستری بودن فضای فیلم همچنین، گفت: از ابتدا برای تصویرسازی فضا دغدغه داشتیم اما به دلیل نوع داستان و فضای روایی فیلم در نهایت تصمیم به خاکستری کردن فضا در فیلمبرداری کردیم.
    وی به صحنه‌های عمده فیلم که در داخل خودرو می‌گذشت اشاره کرد و گفت: برای آزای عمل بازیگران و قدرت مانور بیشتر از دوربین کوچک و دیجیتالی استفاده کردیم، کار با دیجتیال در مقایسه به نگاتیو بسیار ارزانتر انجام شد.
    "احمد طالبی نژاد" منتقد سینمایی نیز در نشست پرسش و پاسخ فیلم خون بازی، تاکید کرد: همانطور که به آثار معنوی و موضوع‌های این چنینی در سینما نیاز داریم در مقابل به سینمای اجتماعی هم باید توجه داشت.